* Invloed media op jongeren wordt onvoldoende onderzocht
By mijnkindonline on 23:03 | * Invloed media op jongeren wordt onvoldoende onderzocht | Comments(0)
Onderzoek naar gedrag van jongeren op gebied van drank, drugs, obesitas, schoolprestaties, seks en nog wat van die zaken die spelen in de adolescentie en onderwerp van wetenschappelijk onderzoek zijn, houdt niet of nauwelijks rekening met de invloed van media, zo betoogt de arts Victor Strasburger in het maart-nummer van Journal of Adolescent Health.
Hoe zou het komen dat onderzoekers niet standaard een vraag opnemen naar het mediagedrag van jongeren die ze onderzoeken? Volgens Strasburger is dat misschien omdat ze het nog niet gewend zijn. Wellicht gaan ze er ook nog vanuit dat die invloed er niet of nauwelijks zal zijn. Toch is het beetje onderzoek dat er wel is, wel degelijk aanleiding om die mogelijke invloed serieus te nemen en nader te onderzoeken (zie de lekkere lijst met referenties aan het eind van het artikel).
Maar misschien zit het dieper en hebben onderzoekers, net als veel ouders en andere professionals rondom het kind, nog steeds geen flauw idee hoe groot die invloed kan zijn. Dat moet dan nu maar eens veranderen, want de invloed van media op het welzijn van adolescenten kan niet langer meer worden genegeerd.
En dus moeten onderzoekers zich vanaf nu op z’n minst twee simpele vraag stellen bij elk onderzoek onder tieners: 1) hoeveel beeldschermtijd zit er in een dag van de jongere, en 2) Is er tv en internet in de slaapkamer.
Commentaar:
Helemaal eens. Het is alleen de vraag of dit de juiste vragen zijn, want ik vermoed dat die de antwoorden niet meer erg onderscheidend zullen zijn. Vergelijk het stellen van de vraag Ga je naar school? aan een kind tussen 12 en 16 jaar. Er zal dan ook minstens naar het soort media-gedrag gevraagd moeten worden.
Justine Pardoen